Monasterium aneb Nebojte se klášterů!
Kláštery a v mnohem větší míře i samotné kostely tvoří nedílnou součást naší krajiny. Po roce 1989 byl v českých zemích obnoven řeholní život a do celé řady klášterů se vrátili řeholníci. Ještě víc než funkčních klášterů se však (nejen) v naší zemi nachází klášterů zrušených. Ať už je Česká republika ateistická země nebo ne, pravdou zůstává, že kláštery a sakrální stavby obecně jen těžko hledají cestu k srdcím lidí. Ti, co je již poznali, na ně nedají dopustit, ale ostatní?
V mnohém je ostych ke klášterům způsoben tím, že se jich bojíme. Nevíme, co od nich očekávat. Bude tam nějaký kněz kázat našim dětem, že mají každou neděli chodit do kostela? A co ty všechny církevní skandály, které se probírají v médiích? Nevíme zkrátka, co od nich čekat. Na hradě se žilo ve středověku, byly tam tlusté zdi a prévety. Na zámcích už to bylo zdobné, hezké, spalo se v leže a ze dvířek v chodbě se topilo, aby panstvo nebylo rušeno.
Ale v klášteře? Žili tam mniši. A co dělali? Zavládne ticho. Jen občas někdo tiše pronese: Modlili se. Ale víc toho o klášterech většinou nevíme. A tato nevědomost na nás uvaluje celoživotní nedůvěru k těmto prostorům. Ačkoliv v klášterech žili komponisté, autoři kronik, vynikající řemeslníci, ekonomové, zkrátka normální lidé, kteří pracovali, modlili se, zanechali po sobě řadu děl. A nebo také nezanechali, neboť bezejmenná řada jmen mnichů, jež neznáme a nevíme o nich nic, je také dlouhá.
Samotné kláštery jsou po mnoha stránkách geniální technické památky, které nás dodnes učí, jak pracovat například s vodou, jak vidíme u cisterciáckých klášterů. Jsou to místa, kde tvořili nejvýznamnější malíři i sochaři, kde se potkávaly stavební slohy. A co víc, kláštery stále žijí. Jsou takřka dva tisíce let (bez tří set let) trvající institucí, která představuje alternativu k životu v rodinách nebo jako jednotlivci. To už je řada důvodů, proč se klášterů přestat bát.
Co Monasterium nabízí:
- interaktivní pomůcka pro vyučování
- informace, kresby, fotografie převážně z českých a moravských klášterů
- představení kláštera místnost po místnosti
- tipy na využití jednotlivých prostor, pracovní listy nebo jiné nápovědy
Komu je Monasterium určeno:
primárně:
- učitelům žáků druhého stupně s přesahem na první stupeň i střední školu
- žákům výše zmíněných stupňů ve výuce nebo jako součást nějakého úkolu
- jakýmkoliv pedagogům
sekundárně:
- pracovníkům v bývalém klášteře, kteří hledají inspiraci pro prohlídky
- průvodcům v klášterech pro ujasnění, příp. rozšíření znalostí
- jakýmkoliv zájemcům o kláštery
Rozhlédněte se ve svém okolí: máte tam nějaký funkční nebo zrušený klášter? Torzo budov z bývalého kláštera jakéhokoliv řádu? Bývalý klášterní kostel, který se po zrušení kláštera stal farním a je jedinou budovou, která se zachovala? Některé z budov ve vaší blízkosti byly v minulosti klášterem, ale jejich pozdější stavební úpravy na to již mnoho neukazují? Pojedete na exkurzi do kláštera a chcete ji smysluplně využít do výuky? Pokud jste alespoň na nějakou z otázek odpověděli kladně, pak se vydejte s námi po virtuální klášterní dlažbě a objevujte zapomenuté nebo méně známě významy jednotlivých prostor.
Mniši věděli, že pokud chtějí něčeho dosáhnout, je potřeba spolupracovat s tou nejmladší generací. Proto se i Monasterium neobrací primárně na dospělé, ale na děti. I když zprostředkovanou formou přes pedagogy, kterým tímto za jejich odvahu děkujeme!
Proč e-learningová aplikace:
- protože papírové knihy k zájmu o kláštery mnoho žáků nepřilákají
- protože vycházíme vstříc moderním technologiím, jako jsou interaktivní aplikaci či iPady apod.
- protože mladá generace je v elektronickém světě jako doma, tak se třeba zabydlí i v našem klášteře
Jak funguje Monasterium:
- výběr místností či budov na půdorysu kláštera, celkem 23 samostatných objektů
- každá místnost (budova) obsahuje obdobnou strukturu: kresbu, motivační otázku, informace o podobě místnosti a jejím využití, navrhovaná aktivita
- obecné informace o klášterech v úvodní části Monasteria
- tipy pro učitele: souhrnně v úvodní části Monasteria, konkrétní u jednotlivých místností
Podoba mnišského kláštera v Monasteriu: V následujícím e-learningové aplikaci představujeme modelový mnišský klášter. Tedy rozsáhlý areál, kde jádro tvoří kostel a konvent, doplněný řadou dalších budov s nejrůznějším využitím, včetně hospodářských budov, protože mnišské kláštery se zaměřovaly na modlitbu a práci, a to práci zemědělskou. Předkládané Monasterium se věnuje již zmíněným mnišským klášterům, tedy benediktinským, cisterciáckým nebo trapistickým. Pro velkou pestrost forem zasvěceného života i klášterní architektury byla zvolena tato cesta. To neznamená, že by se mnohé informace nedaly aplikovat i na jiný klášter.
Časové zasazení: Dalo by se říci, že Monasterium je nadčasové. To znamená, že nepopisuje jenom jak co fungovalo, k čemu to sloužilo a proč, ale hlavně, jak to slouží v současnosti. Protože kláštery nejsou jen kapitolou v učebnicích a turistických průvodcích, ale stále praktikovaným způsobem života pro některé z nás.
Tvůrce aplikace: BEZK (Brontosauří ekocentrum Zelený klub)
Autoři: Hana Havlůjová (didaktická část), Kateřina Hrbková (kresby), Kateřina Charvátová (textová část, fotografie), Radka Lomičková (textová část, fotografie, celková podoba), Prokop Smetana (úvodní kresba kláštera, půdorys), Jakub Těšínský (grafická podoba stránek, programování)
Kontakt: Budete-li mít náměty k doplnění, rozšíření nabídky pracovních listů či tipů, jak se "přestat bát klášterů", případně jakékoliv vzkazy, směřujte je na adresu klasterni-stezky@seznam.cz
E-learningová aplikace Monasterium aneb Nebojte se klášterů vznikla v rámci projektu Kulturně historické dědictví jako východisko pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností žáků ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj místních komunit (CZ.1.07/1.1.00/08.0083), který byl podpořen ke dni 1. listopadu 2009 v Operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, v rámci priority 7.1 Počáteční vzdělávání a v rámci oblasti podpory 7.1.1 Zvyšování kvality ve vzdělávání. Více o projektu najdete na: www.historickededictvi.com.