Vážené kolegyně, vážení kolegové,
v rámci projektu Kulturně historické dědictví jako východisko pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností žáků ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj jsme vytvořili e-learningovou pomůcku Monasterium, která, jak doufáme, přiblíží nejmladším generacím stále poněkud tajuplné dědictví mnišských klášterů. Našim cílem bylo sestavit ucelený a zároveň přehledný soubor vědecky podložených informací, který nalezne uplatnění při různých formách vyučování. Ať pracujete rádi s interaktivní tabulí, preferujete skupinovou práci nebo hodláte podpořit samostudium žáků, můžete pomůcku vždy snadno využít. Zohledněny jsou také vzdělávací potřeby různých věkových skupin. Úvodní ilustrace a otázky poskytují prostor i pro ty nejmenší, děti v mateřské škole a na prvním stupni základních škol. Sady srovnávacích fotografií a seznamy doporučené literatury míří spíše na zájemce z řad středoškolských studentů. Výkladové texty a pracovní listy byly „vyvažovány“ na úroveň žáků 2. stupně základních škol.
Ve snaze zajistit co nejširší využití Monasteria, rozhodli jsme se nevytvářet uzavřený e-learningový kurz pro individuální uživatele. Volili jsme raději cestu otevřené struktury, která umožňuje rozvinout relevantní formy práce s většími uživatelskými skupinami. Doufáme, že i tímto způsobem se nám podaří ukázat, že skutečné dobrodružství poznání klášterního dědictví nezačíná osvojením základních informací, ale teprve jejich neustálým ověřováním a diskutováním v terénu. Pro potřeby výkladu byla vytvořena „ideální“ podoba kláštera, kterou se přímo nabízí konfrontovat s památkovými komplexy, jež se dochovaly na našem území i v zahraničí.
Minimálně kláštery v Plasích a Vyšším Brodě, na které nejvíce odkazujeme, rozhodně stojí za exkurzi. A přijedou-li žáci již se svými představami o klášterním životě, můžeme se těšit na zajímavé debaty. V tomto ohledu zvláště doporučujeme návštěvu tzv. živých klášterů, kde na zvídavé dotazy mohou odpovědět ti nejpovolanější, lidé, pro něž život v mnišském společenství není dávnou minulostí, ale náplní každodenního života.
Následující řádky shrnují několik didaktických návrhů, jak s Monasteriem ve škole i mimo ni pracovat. Doufáme, že Vám poslouží především jako inspirace pro další tvůrčí práci.
Radka Lomičková a Hana Havlůjová
Mniši jsou tiší
Anotace
Žáci porovnávají různé obrazy ze života mnichů v klášteře (hudební, filmové, kreslené) s reálným prostředím památkového objektu nebo „živého“ kláštera. Své poznatky reflektují formou postupně dotvářených „komiksových“ dialogů a plánu kláštera. Pracují samostatně nebo ve dvojících, na tvorbě plánu pak společně jako skupina. Aktivita je rozčleněna do tří fází, prostřední zahrnuje komentovanou prohlídku klášterního objektu.
Klíčové pojmy: klášter, mnich, jeptiška, fortna, kostel, křížová chodba, kapitulní síň, rajský dvůr, refektář, dormitář, hábit, modlitba
Cílová skupina: žáci 1. stupně základních škol, příp. mateřské školy (varianta)
Minimální časová dotace: 45 min (škola) + 90 min (exkurze) + 45 min (škola)
Rozvoj klíčových kompetencí: k učení, řešení problémů, komunikativní, sociální a personální
Celý program je ke stažení: Monasterium_pro-ucitele_I_cast.pdf
Život v klášteře
Anotace
Žáci využívají Monasterium jako zdroj informací o životě v určité části kláštera. Zjištěné konfrontují s odborným výkladem v prostředí památkového objektu. Pracují badatelským způsobem. Formulují a ověřují vlastní hypotézy, tvoří otázky, na které hledají odpovědi z více zdrojů. Zároveň v historickém prostředí svá zjištění tvůrčím způsobem interpretují (formou „živých obrazů“). Výsledky poznání žáci reflektují formou libovolné žánrové písemné práce.
Klíčové pojmy: fortna, liturgie, mnišský chór, kapitulní síň, křížová chodba, rajský dvůr, mnišská práce, askeze, refektář, dormitář, hábity, vodní systém, prelatura, noviciát, mnišské sliby, hospodářské zázemí kláštera (konvrši)
Cílová skupina: 7. – 8. třídy 2. stupně základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií
Minimální časová dotace: 45 min (škola) + 2,5 hod (exkurze) + 45 min (škola)
Rozvoj klíčových kompetencí: k učení, řešení problémů, komunikativní, sociální a personální
Celý program je ke stažení: Monasterium_pro-ucitele_II_cast.pdf
Kláštery včera a dnes
Anotace
Žáci porovnávají podobu a život klášterů v minulosti a dnes. Prostřednictvím Monasteria i exkurzí v historickém prostředí zkoumají nejen stavebně-historický vývoj objektů, ale také proměny duchovního života. Pracují badatelským způsobem, pořizují si studijní poznámky, diskutují své závěry mezi sebou, s odborníky i s osobami zasvěceného života. Výsledky svého poznání, popř. názorového vývoje žáci reflektují formou tématické slohové práce.
Klíčové pojmy: Fortna (péče o chudé), kostel (liturgie), mnišský chór (denní rozvrh), kapitulní síň (trestání), křížová chodba (četba), rajský dvůr (stříhání), hovorna (ticho), fraterie (mnišská práce), kalefaktorium (askeze), kuchyně (jídlo), refektář (stravování), západní křídlo (konvrši), knihovna (vzdělávání), dormitář (hábity), záchody (vodní systém I), prelatura (hodnostáři), noviciát (mnišské sliby), nemocnice (nemocní), dům pro hosty (zakladatelé), hřbitov (pohřby), hospodářská stavení (hospodářství), pivovar (klášterní produkty), mlýn + sádky (vodní systém II)
Cílová skupina: žáci 2. a 3. ročníku čtyřletých gymnázií, odpovídajících ročníků víceletých gymnázií a jiných středních škol
Minimální časová dotace: 45 min (škola) + 2,5 nebo 4 hodiny (exkurze) + 90 min (škola)
Rozvoj klíčových kompetencí: k učení, řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské
Celý program je ke stažení: Monasterium_pro_ucitele_III_cast.pdf
Virtuální klášter
Anotace
Žáci poznávají základní stavební strukturu kláštera a průběh mnišského dne. S využitím Monasteria, prohlídky reálného kláštera a následného experimentu se učí porozumět životu mnichů. Při přípravě pracují individuálně, poté mají možnost vyslechnout přednášky odborníků, případně přímo řeholníků a o zasvěceném životě s nimi diskutovat. V rámci experimentu spojují své síly do vytyčení klášterního půdorysu a společně také zážitkovým způsobem prožívají „mnišský den“. Své zážitky a své poznání shrnou do powerpointové prezentace, v níž využijí i fotografie pořízené během experimentu.
Klíčové pojmy: Kostel (liturgie), mnišský chór (denní rozvrh), kapitulní síň (trestání), křížová chodba (četba), rajský dvůr (stříhání), hovorna (ticho), fraterie (mnišská práce), kalefaktorium (askeze), kuchyně (jídlo), refektář (stravování), západní křídlo (konvrši), knihovna(vzdělávání), dormitář (hábity), záchody (vodní systém I), prelatura (hodnostáři).
Cílová skupina: žáci 2. a 3. ročníku čtyřletých gymnázií, odpovídají cích ročníků víceletých gymnázií a jiných středních škol
Minimální časová dotace: 45 min (škola) + celodenní exkurze + 45 min (škola)
Rozvoj klíčových kompetencí: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské
Celý program je ke stažení: Virtualni_klaster.pdf