Ke stažení: 1. stupeň
Monasterium_01_sada-obr-fotky.pdf
Sada obrázků a fotografií:
- obsahuje 14 ilustrací různých míst v klášteře a k nim vybrané srovnávací fotografie (fortna, mnišský chór, křížová chodba, kapitulní síň, refektář, dormitář, kuchyně, záchody a vodní systém, hovorna, prelatura, dům pro hosty, nemocnice, noviciát, knihovna)
Náměty: rozehrávat vyobrazené situace formou dialogu, dohledávat fotografie k obrázkům, diskutovat proměnu míst v čase
Ke stažení: 2. stupeň
Monasterium_02_sada-badatel-listu.pdf
Monasterium_02_klaster_pudorys.jpg
Sada badatelských listů:
- obsahuje 15 ilustrací různých míst v klášteře (fortna, mnišský chór, křížová chodba, kapitulní síň, refektář, dormitář, kuchyně, záchody a vodní systém, hovorna, prelatura, dům pro hosty, nemocnice, noviciát, knihovna, refektář konvršů)
- ke každé ilustraci jsou připojeny 4 otázky, které umožňují postupný záznam výsledků poznání (Obr. + místo pro hypotézu + informace z Monasteria + potvrzení/vyvrácení hypotézy + otázky k exkurzi + místo pro záznam poznatků z exkurze)
- připraveno pro obustranný tisk
Náměty: vytářet hypotézy na základě vyobrazení místa a činnosti, ověřovat hypotézy pomocí Monasteria a exkurze, připojovat informace z dalších zdrojů, rozehrávat vyobrazené situace formou dialogu
Ke stažení: 3. stupeň
Monasterium_03_Co-je-na-fotografiich.pdf
Monasterium_03_pracovni-list.pdf
Monasterium_03_St-Gallen_ideal.pdf
1) Sada fotografií „Co je na fotografiích?"
- powerpointová prezentace obsahuje 8 fotografií z různých evropských klášterů, které zachycují (v daném pořadí) fortnu, kostel, křížovou chodbu, kapitulní síň, rajský dvůr, refektář, dormitář (kresebná rekonstrukce) a mnišský chór (fotografie ze současné bohoslužby); místa nejsou označena popisky
- náměty: vyvozovat zastřešující pojem (klášter), odhadnout, kterou část klášterního areálu fotografie zobrazují
2) Tzv. Sankt Gallenský plán
- ideální plán nerealizovaného středověkého kláštera (asi 820) s popisky
- náměty: na příkladu uspořádání klášterního areálu uvažovat o významu ideálních představ pro konstiuování klášterů a zároveň nutnosti přizpůsobovat je reálným podmínkám
- otázky: Do jaké míry se dařilo v průběhu staletí ideální představy naplňovat nebo realizovat? A naopak, do jaké míry odrážel život mnichů a stavební vývoj klášterů reálnou společenskou a hospodářskou situaci té které doby? Do jaké míry podléhaly a podléhají kláštery a jejich obyvatelé například proměnám životního stylu?
3) Pracovní list „Kláštery včera a dnes"
- oboustranný pracovní list, obsahuje pokyny pro práci dvojic/trojic v hodině, při samostudiu, exkurzi a při přípravě rozhovoru s řeholníky
- umožňuje také rozdělení žáků do expertních skupin (učitel předem do plánku označí ty části kláštera, které má konkrétní dvojice/trojice dále zkoumat)
- náměty: orientovat se na plánku klášterního areálu, který je užíván v monasteriu, aplikovat základní terminologii, soustředit badatelskou práci dvojic/trojic na klíčová témata a otázky
Pracovní listy a podklady k jednotlivým místnostem a budovám kláštera
Křížová chodba: Monasterium_BL10_krizova_chodba.pdf
Refektář: uryvek_refektar.pdf
Kapitulní síň: uryvek_kapitulni_sin.pdf
Kapitulní síň: BL02_kapitula.pdf
Chórové lavice: PL_denni_rozvrh.pdf
Kostel: Monasterium_BL03_kostel.pdf
Refektář: Monasterium_BL09_refektar.pdf
Noviciát: PL_listina_mnisske_sliby.pdf
Ideální plán kláštera: Idealni_plan.pdf